Wednesday, October 29, 2008

Érdekes dolog jutott eszembe. Eddig is tudtam, de most fogalmaztam meg egzakt módon először. Szóval én nem igazán ismerem azt a viszolygást, amit az emberek bizonyos állatok iránt éreznek. Kivéve a pókot, azt én is utálom. De engem sosem ijesztett meg se rágcsáló (kivéve amikor a sajátom beleharapott a lábujjamba...), de béka, se kígyó, se síkló, stb. Üveg mögött főként nem taszítanak, sőt, kifejezetten érdekelnek.
Engem ugyanis nagyon meglepett, hogy sok ismerősöm, köztük kb 50%-ban fiúk egyszerűen félnek a patkánytól. Persze nem remegni kezdenek, ha meglátják, csak úgy viszolyognak tőle. Persze nyilván ez nem egy szó szoros értelemben vett félelem, de valamilyen negatív érzés mégiscsak.
Különös, mert belőlem - hála égnek - ez tökéletesen hiányzik. Még a pókot is nézegetm, ha a falon nyugalomban van. Aztán persze kidobom a picsába, mert azért egy pók társaságában én sem vagyok szívesen. De a siklót, kígyót - ha biztosan nem bánt - tuti megfogom, nyakamba teszem, nekem ez nagyon nagy fán.
De könyörgöm, egy melegvérű állatól iszonyodni? Ez olyan furcsa. Főképp, hogy ez valami előzetesen programozott érzés, mert biztos, hogy az emberek nagy része még sosem látott patkányt, egeret kártevőként. Csak ketrecben, állatkertben. Honnan ez a félelem? Szocializációs vagy genetikai okai vannak? Ti hogy álltok ezzel? Mit éreztek pontosan?

(ui.: én gyerekkoromban a kötött pulcsiktól iszonyodtam. Most is kiráz a hideg tőlük. Ugyanis akkoriban megrágcsáltam minden ruhadarabomat, és az csikorgott a fogam alatt. FÚJ!!!)

1 comment:

Anonymous said...

én személy szerint nem vagyok rosszul a patkányoktól:-) mert imádom ezeket a kis szőrmókos rágcsálókat, de pl. a hüllőktől meg az ízeltlábúaktól rosszul vagyok. még üvegen keresztül is. nem bírom.

de visszatérve a kérdéshez: a patkánnyal kapcsolatos előítélet szerintem a sötét középkorba vezethető vissza, a nagy pestisjárványok idejére. ezzel kapcsolatban kerülnek be a köztudatba. mindenki meg van róla győződve hogy súlyos betegséget hordoznak. arra nem gondol senki h a járványokért azért akkoriban nagyban felelős volt az utcákra kiöntött szemét...

lehet hogy 500 év múlva a szárnyas állatoktól fognak rettegni az emberek:-)), a madárinfluenza miatt.:-)