Wednesday, September 30, 2009

Úgy tűnik kulturális ajánlós időszakomat élem.

Tizennyolc éves voltam, mikor először olvastam Tibor Fisher: A béka segge alatt című könyvét. Pont a tanév elején voltunk, és mikor októberben az iskola megtartotta a 23.-i ünnepséget, hirtelen rájöttem, miről is van szó. Aztán mérges lettem, mert úgy találtam, hogy az iskola nem képes megfelelően közvetíteni az '56-os forradalom lényegét.
Lényegét? Van ilyen? Azt hiszem, nincs. Inkább akkor legyen úgy, hogy a forradalom érzését. Ez már igazán szubjektív ahhoz, hogy mindenki el tudja képzelni, mire gondolok.

A könyv maga páratlanul ötvözi a tragikumot és a komikumot. Azt hiszem, nem tudok olyat leírni róla, amit még nem írtak le. Vagy talán mégis: ez a könyv mesélte el nekem, hogy miért érdemes emlékezni a magyar történelem ezen pillanatára. Azóta egész máshogy állok hozzá, illetve azóta hozzáállok valahogy.
Nem tudom szavakba önteni, hogy miért hihetetlenül tehetséges író a magyar származású Tibor Fisher, de tény, hogy az. Életem egyik legjobb könyvét írta meg.
Most, hogy közeledik október 23.-a, mindenkinek ajánlom ezt a könyvet. Online antikváriumokban is előjegyezhető, például itt. Én újra el fogom olvasni, mert megint nagy élmény lesz majd, és hogy újra átérezzem, mi történt egyszer ezen a helyen, ahol élek.

De külön ajánlom külföldön élő magyaroknak. Fájni fog utána a szívük, de ettől mindenki több lesz. Itt pedig egy általános ismertető van a könyvről.

3 comments:

ribizlifozelek said...

Leforditottak angolra is, en tobbszor ajandekoztam kulfoldi ismeroseimnek ezt a konyvet.
En is nagyon szeretem.

e said...

én úgy emlékszem, hogy azt eredetileg angolul írta meg a srác. de mintha az is derengene, hogy maga fordította is.

ribizlifozelek said...

Igazad van!
Elobb volt angolul :)